Poišči pomoč

Prvič – Zavedanje stresa pri sebi in drugih

Zavedanje, da smo vsi podvrženi stresnemu odzivu, je pomemben začetni korak pri spoprijemanju s stresom. Na stres se odzivamo na telesnem, čustvenem, miselnem in vedenjskem področju. Več o tem si lahko preberete v našem priročniku STRES in ANKSIOZNOST.

Na stresne okoliščine se vsi odzivamo podobno. Stres je normalno odzivanje na spremenjene okoliščine in sam po sebi ni duševna ali telesna motnja, pogosto pa je sprožilni dejavnik za vrsto duševnih in telesnih težav. Krepitev duševnega zdravja in preprečevanje nastanka duševnih motenj temelji predvsem na povečevanju odpornosti na stres in reševanju vsakodnevnih težav na način, da se stres zmanjšuje.

Vendar pa se ljudje razlikujejo v znanjih in veščinah na področju zavedanja stresa pri sebi in drugih.

V tabeli so predstavljena znanja in veščine na treh ravneh spoprijemanja s stresom: začetna, napredna in ekspertna.

Ravni spoprijemanja s stresom ZNANJE VEŠČINE

Začetna

  • Nekje sem že slišal_a nekaj o stresu, a si ne znam dobro predstavljati, kaj je to.
  • Opazujem sebe in druge in se čudim svojim in odzivom drugih.
  • Odzivi me včasih prestrašijo in presenetijo.
Napredna
  • Veliko vem o stresu.
  • Stres je nekaj normalnega in se dogaja vsem.
  • Vem, kako se stres pokaže in kakšne posledice lahko ima.
  • Zlahka opazim, kdaj in kako močno sem v stresu in tudi pri drugih dobro ocenim, kdaj in koliko so v stresu.
  • Odzive na stres razumem kot nekaj normalnega in vsakdanjega.
  • Včasih me lastni odzivi ali odzivi okolice še presenetijo. Vendar se odzivov ne ustrašim.
Ekspertna
  • Včasih izvem tudi kaj novega o stresu.
  • Vem, da se stres lahko predvidi in da se lahko predvidi tudi dejavnosti za to, da bo stres čim manjši ali pa večji (npr. v zabavni industriji je pomembno ljudem nuditi pozitiven stres).
  • Opazujem sebe in druge in zelo dobro ocenim, kakšna je raven stresa pri sebi in drugih.
  • Stresne odzive pri sebi in drugih znam zelo dobro predvideti in se nanje lahko pripravim.
  • Stresne odzive pogosto tudi povsem preprečim, saj delujem premišljeno.
  • Če hočem več stresa, si ga znam povečati.